میوه خوب و میوه بد حاشیه ای بر مقاله “انسان خدا، نگاهی تازه به شخصیت پیامبران و طبیعت وحی”

گزارشی از جشنواره سینمای بوگوتا- کلمبیا

فراخوان به یک حرکت ملی

دین خود را به سرزمین پدری ادا کنیم

“ایران، شکوه از یاد رفته” درآمریکای لاتین

Ancient Persia | Ancient Persian Civilization

جشنواره سینمائی بوگوتا 1 تا 9 اکتبر، امسال نیز مثل 25 سال گذشته میزبان بزرگان سینمای آمریکای لاتین است. اما این جشنواره رفته رفته سینمای جهان را هم به خود جلب کرده بطوریکه میهمان افتخاری امسال سینمای آلمان بود. در بخش فیلم های کوتاه سه فیلم از ایران با عنوان های در” کوچه باد می‌آید” و” تهران 318 ” و “تمام زندگی من” و در بخش فیلم های مستند یک نام ایرانی و فیلمی با عنوان “ایران، شکوه ازیاد رفته” به دلیل حضور کارگردان ماکان کاراندیش در فستیوال خیلی جلب نظر میکرد.

اولین نمایش این فیلم در مرکز فرهنگی گابریل گارسیا مارکز در روز دوم اکتبر بود که بدلیل سینمای صاحب نام ایران و کنجکاوی دیدن یک فیلم مستند ایرانی و گفتگو با کارگردان، فیلم را با استقبال بسیار خوبی روبرو کرد.علاوه بر منتقدین هنری، خبرنگاران،دانشجویان و اساتید دانشگاه نیز حضور داشتند که به نوبه خود اهمیت این فیلم را برای محافل اکادمیک و دانشگاهی نشان میداد. کانال تلویزیون دولتی کانال 13،( ار.س.ان) کانال تلویزیون خصوصی، تله سوربا پوشش کشورهای آمریکای جنوبی وروزنامه ال اسپکتادور با کارگردان فیلم مصاحبه هائی انجام دادند.خبر خبرگزاری افه در فیلم “ایران شکوه از یاد رفته” در اکثر روزنامه های کشورهای آمریکای جنوبی منعکس شد و از همین الان صحبت از مذاکره در مورد پخش آن در کشور های آمزیکای جنوبی است که به نوبه خود نشان دهنده علاقمندی وکنجکاوی مردم لاتین به آشنائی با فرهنگ و تاریخ ایران میدهد. فیلم از کیفیت سینمائی خوبی برخوردار است و با نگاهی روائی تاریخ ایران را از مهاجرت قوم آریائی به فلات ایران تا سقوط هخامنشیان در53 دقیقه به تصویر میکشد.این اولین بار است که فیلمی با این روایت تازه از تاریخ ایران به زبان اسپانیائی به نمایش در میاید. ماکان درپاسخ به خبر نگار ال تیمپو درموردانگیزه ساخت این فیلم گفت: امروزه روز در رسانه های غربی تلاش میشود تا ما را مردمی بی تمدن و وحشی، فناتیک و تروریست نشان دهند. لازم بود که یک صدای مستقل در مورد تاریخ و تمدن مردم ایران به صدا دراید. من به عنوان یک ایرانی سعی کردم سهم خود را به کشورم ادا کنم. به همین دلیل هم آنرا به سه زبان فارسی و انگلیسی و اسپانیائی دوبله کردم تا مخاطبان بیشتری را داشته باشد” ایران، شکوه از یاد رفته ” بیشتر نتیجه این احساس وظیفه ملی است. ماکان کاراندیش از 15 سالگی به آمریکا رفته است و فیلمسازی را در دانشگاه لانگ بیچ کالیفرنیا تمام کرده و بنا به گفته خودش پنج سال را برای تولید این فیلم زحمت کشیده، میگوید : این قسمت در اصل قسمت اول یک مجموعه چهار قسمتی است که دو قسمت اول و دوم به تاریخ ایران قبل از اسلام و دو قسمت دیگر به بعد از اسلام میپردازد. در حال حاضر بخش هخامنشیان به سه زبان فارسی و انگلیسی واسپانیائی تهیه و تکمیل شده و بخش ساسانیان تا ورود اعراب در اخرین مراحل مونتاژ است و امیدوارم بتوانم هردو قسمت راتا یکی دو ماه آینده به صورت دو کاست دی.وی.دی در دسترس عموم قرار دهم. وقتی از او پرسیده میشود هدف شما از ساختن این فیلم چیست پاسخ میدهد: به این جمعیت نگاه کنید ببینید چطور از شناختن ایرانی که نمی شناختند خوشحالند. هدف من همین بود. شناساندن ایران به خصوص به غربی ها و به نسل جوان ایرانی در داخل و خارج کشور. من واقعا دلم میگیرد وقتی میبینم به ما اینطور نگاه میشود و خودمان خودمان را نمیشناسیم. این فیلم تلاشی است در رفع این کمبود. علاوه بر مرکز فرهنگی گابریل گارسیا مارکزو مرکز فرهنگی اسکانیا در چندین دانشگاه شهر بوگوتا نیزنمایش داده شد و بنا به در خواست چندین دانشگاه دیگر نیز قرار است این فیلم خارج از فستیوال نمایش داده شود. پیوند ها:

Iran, the Forgotten Glory

Persian History

http://www.elespectador.com.co/impreso/cultura/articuloimpreso-restricciones-del-cine-irani

http://www.eltiempo.com/culturayocio/cine_in/home/iran-e-israel-estan-mas-cerca-gracias-al-festival-de-cine-de-bogota_4590613-2

http://es.noticias.yahoo.com/efe/20081009/ten-estrenan-en-un-festival-de-bogota-un-1e6a9ab.html

http://www.rcn.com.co/noticia.php3?nt=27605

نظر شما

ابتدا وارد سایت شوید سپس نظر خود را ارسال نمایید.